دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛ 

 تشخیص زودهنگام بیماری‌ها در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک

 تشخیص زودهنگام بیماری‌ها در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک
رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: این پژوهشگاه برای تشخیص زودرس و درمان برخی از بیماری‌ها مانند نابینایی، هموفیلی، سرطان، قلبی و عروقی فعالیت‌های مفیدی انجام داده است.
کد خبر : 875974

جواد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره محور تحقیقات پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: تخصص اصلی پژوهشگاه انجام فعالیت‌های ژنتیک در حوزه پزشکی، کشاورزی، گیاهان، حیوانات و صنعت است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه این پژوهشگاه می‌تواند خدمات متفاوتی در حوزه ژنتیک ارائه دهد، افزود: برای مثال این پژوهشگاه می‌تواند برای ارتقای سلامت انسان، حیوانات، گیاهان، پاسخگویی به نیاز صنعت در حوزه تولید آنزیم‌های مورد نیاز آن‌ها و محیط زیست، ایجاد فناوری کند. همچنین به وزارت بهداشت، وزارت علوم، جهاد کشاوزی و صنایع دیگر خدمت ارائه کند. 

وی افزود: به طور مثال در این پژوهشگاه می‌توانیم گیاهی تولید کنیم که مقاوم به ویروس، خشکی و آفت است، سم کمتری نیاز دارد و بهره بیشتری می‌دهد این موضوع از الزامات امنیت غذایی محسوب می‌شود. امنیت غذایی قطعاً یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های امنیت ملی ما است. پس اگر در این مسیر قدم برداریم امنیت ملی کشورمان را تامین کرده ایم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری افزود: محصولاتی که با نیاز کمتری به سم، اما بهره بالایی داشته باشند، تولید کرده ایم، مثل چغندر قند، کلزا، زیتون و پسته که میزان کمی سم نیاز دارند و مقاوم به خشکی و بیماری‌های ویروسی و سرما هستند که این سبب می‌شود کشاورزان و مردم نفع بیشتری ببرند و کمک زیادی به مسیر امنیت غذایی کند.

محمدی گفت: کلزایی تولید کردیم که مقاوم به خشکی است و آب کمتری می‌خواهد و بهره بیشتری می‌دهد. این کلزا مقاوم به ویروس هاست و سم کمتری می‌خواهد. تولید این محصول برای سلامت جامعه بسیار مفید است افتخاری برای پژوهشگاه محسوب می‌شود.

وی افزود: این پژوهشگاه بر تشخیص زودرس و درمان برخی از بیماری‌ها مانند نابینایی، هموفیلی، سرطان، قلبی و عروقی مطالعه می‌کند و فعالیت‌های مفیدی انجام داده است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری درباره بانک ژن در پژوهشگاه ژنتیک به آنا گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد بانک ژن وظیفه جهاد دانشگاهی است؛ اما اعلام کرده ایم که بانک «ژنوم»  را راه اندازی خواهیم کرد؛ چراکه بتوانیم نیاز کل کشور را برای وکتور‌هایی که مراکز تحقیقاتی و تولیدی نیاز دارند، تامین کنیم. ازجمله وکتور‌هایی که در فاز بالینی نیاز مراکز تحقیقاتی محسوب می‌شود که بتوانند بیماران را توسط این وکتور‌ها و ساختار‌های ژنتیکی درمان کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته